حدیث کِساء

سایت اختصاصی در باره حدیث شریف کساء حضرت فاطمه (س)

سایت اختصاصی در باره حدیث شریف کساء حضرت فاطمه (س)

حدیث کِساء
بایگانی

۱۱ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

فایل صوتی قرائت حدیث کساء با صدای محسن فرهمند

دانلود فایل صوتی قرائت حدیث کساء با صدای محسن فرهمند

 

 

دانلود متن حدیث کساء به صورت word و pdf

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۰۰ ، ۱۰:۰۸
حدیث کِساء

فیلم قرائت نوشتاری حدیث کساء با صدای «محسن فرهمند آزاد»

این فیلم برای استفاده بسیار آسان دوستداران این حدیث شریف تهیه شده است. در تهیه این فیلم تلاش بسیار زیادی شده است تا هم متن عربی بسیار آسان و روان نگارش یابد  و هم ترجمه ای بسیار روان و فهمیدنی از این حدیث ارائه شود.

برای دیدن فیلم روی عکس زیر کلیک کنید:

دانلود فیلم قرائت حدیث شریف کساء با صدای محسن فرهمند آزاد

 

 

 

 

این فیلم برای استفاده بسیار آسانِ دوستداران این حدیث شریف تهیه شده است.
در قرائت این حدیث محسن فرهمند چند قرائت اشتباه دارد که یکی از آنها: اَشَمُّ که فرهمند اَشُمُّ قرائت می کند.

سلیقه کاری های فرهمند در خواندن این حدیث شریف: فرهمند در قرائت این حدیث در بسیاری از عبارات دستکاری کرده است و کلماتی را اضافه یا کم کرده است و البته مشخص نیست که فرهمند از چه متن و منبعی برای قرائت این حدیث استفاده کرده است.

 

ویژگی های متن و ترجمه این فیلم:

در تهیه این فیلم اصلاحات زیادی صورت گرفته است تا متن و ترجمه حدیث، روان و قابل خواندن و قابل فهم باشد . این اصلاحات را می توانید در اینجا بخوانید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۰۰ ، ۰۹:۵۵
حدیث کِساء

فیلم قرائت نوشتاری حدیث کساء «علی فانی»

این فیلم برای استفاده بسیار آسان دوستداران این حدیث شریف تهیه شده است. در تهیه این فیلم تلاش بسیار زیادی شده است تا هم متن عربی بسیار آسان و روان نگارش یابد  و هم ترجمه ای بسیار روان و فهمیدنی از این حدیث ارائه شود.

برای دیدن فیلم روی عکس زیر کلیک کنید:

دانلود فیلم قرائت حدیث شریف کساء با صدای علی فانی

 

 

 

 

این فیلم برای استفاده بسیار آسانِ دوستداران این حدیث شریف تهیه شده است.
در قرائت این حدیث علی فانی چند قرائت اشتباه دارد که درست آنها عبارتند از: اَشَمُّ/ بَضعَتی / جِبرائیل

ویژگی های متن و ترجمه این فیلم:

در تهیه این فیلم اصلاحات زیادی صورت گرفته است تا متن و ترجمه حدیث، روان و قابل خواندن و قابل فهم باشد . این اصلاحات را می توانید در اینجا بخوانید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۰۰ ، ۲۰:۱۹
حدیث کِساء

 

فیلم سخنان آیت الله بهجت در باره حدیث کساء

آیت الله بهجت توجه خاصی به حدیث کساء داشت و به خواندن این حدیث توصیه و تاکید فراوان داشت. در این فیلم آقای بهجت می گوید: حدیث کساء که شاید برخی بگویند سند ندارد خدا می داند اگر کسی بشمارد 40 مورد معجزات در همین حدیث کساء است....

برای دیدن فیلم روی عکس کلیک کنید

آیت الله بهجت

 

دانلود فیلم فضیلت حدیث کساء ازنظر آیت الله بهجت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ اسفند ۰۰ ، ۱۶:۴۵
حدیث کِساء
فضیلت و آثار خواندن حدیث شریف کساء نزد علما و مراجع عظام تقلید

آیت الله قاضی طباطبایی
آیت الله قاضی طباطبایی
یکی از مراجع بزرگوار تقلیدنقل می‌کنند: آیت الله قاضی استاد عرفان و اخلاق علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان، به حدیث کساء بسیار اعتقاد داشت و اگر کسی به ایشان مراجعه می‌کرد و از مشکلات خود برای ایشان می‌گفت، در جواب به خواندن حدیث کساء، سفارش می‌کردند.

مرحوم آیت الله بهاء الدینی
بهاء الدینی
یکی از شخصیت‌های مهم مملکتی نقل می‌کرد: هنگامی که رژیم بعثی صدام بمباران شهر قم را آغاز کرد و مردم ناراحت شدند، به منزل آیت الله رضا بهاء الدینی رفتم و از ایشان راهنمایی خواستم، ایشان در جواب در خواست من بیان داشتند وقتی حمله هوایی به شهر دورود آغاز شد و مردم می‌ترسیدند و نزد من آمدند و راهنمایی خواستند من توسلی به حضرات معصومین علیهم السلام پیدا کردم و به آن‌ها عرض کردم که مردم بیچاره اند و شما خودتان برای رفع این نگرانی‌ها آن‌ها را راهنمایی بفرمایید. این توسل ادامه داشت تا اینکه از طرف حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره‌ای شدکه به حدیث کساء متوسل شوید. من از مردم دورود خواستم که در تمام مساجد، مجلس حدیث کساء برپا کنند و مردم هم این برنامه را با توجۀ خاص اجرا کردند و در نتیجۀ آن بمباران شهر قطع شد.
 
مرحوم آیت الله گلپایگانی
گلپایگانی
به نقل از برخی از نزدیکان مرحوم آیت الله گلپایگانی، وقتی مشکلی برای این عالم پیش می آمد، ایشان به حدیث کساء متوسل می شدند و در مواقعی که کسی نزد ایشان می آمد و مشکلی داشت، ایشان یک جزوه حدیث کساء به او می دادند و می فرمودند: «از طریق توسل به حدیث کساء، مشکل  خود رابرطرف کنید»
حتی زمانی که جمعی از مسئولان مملکتی  نزد ایشان رفتند و دربارۀ جنگ تحمیلی با ایشان صحبت کردند، ایشان در جواب فرمودند: «به حدیث کساء متوسل شوید.»
 
مرحوم آیت الله العظمی بهجت
فضیلت حدیث شریف کِساء
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره مانند دیگر عالمان بزرگ شیعه توجه ویژه‌ای به این حدیث داشت. شاید چشم‌گیرترین امری که در این‌باره از ایشان مشهود بود، قرائت دائمی حدیث کسا بود. ایشان شب‌ها این حدیث را قرائت می‌کرد و حتی در سالیانی دورتر، افراد خانواده را گرد هم می‌آورد و به همراه ایشان حدیث کسا می‌خواند.
گاهی هم در لابه‌لای کلامش به فراز‌های آن روایت اشاره می‌کرد و گاهی هم صراحتاً درباره حدیث کسا سخن می‌گفت. باور ایشان این بود که امام عصرعجلالله تعالی فرجه الشریف به مجالس حدیث کسا توجه ویژ‌های دارند.
 

آیت‌الله بهجت رحمه‌الله می‌فرمود: «چند معجزه در حدیث کساست؛ به امام حسن علیه‌السلام می‌فرماید: صاحب حوض هستی. آیا تا به حال گفته بود تو صاحب حوض من هستی؟! به امام حسین علیه‌السلام می‌گوید: تو شافع امت من هستی».
آیت الله بهجت سفارش می‌کرد برای شفای مریض حدیث کساء را مکررا بخوانید و هنگام خواندن در مجلس عود روشن کنید.

مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی

میرزا جوادتبریزی
یکى از مصادیق «وَابْتَغُوا اِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ»دعا است که حدیث کساء را شامل مى‏شود. این حدیث شریف را بخوانید که نتایج آن را بزرگان از مؤمنین دیده ‏اند و ان شاء اللَّه به عنایت امام زمان‏ علیه السلام امور حل مى‏شود. نگران نباشید.
این حدیث از احادیث مجرب مى‏باشد و از مسلّمات و مرتکزات در اذهان عموم مؤمنین، علما و اصحاب ائمه‏ علیهم السلام بوده و جاى شک و شبهه‏اى در آن نیست.

آیت الله وحید خراسانی

وحید خراسانی
در حدیث شریف کساء آمده است: «هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها» در همین جمله باید فکر کرد؛ زیرا آنچه عقل هر حکیمی را مبهوت می کند، این است که اول شخص عالم و آدم پیغمبر خاتم است و دوم شخص عالم و آدم وصی بلافصل خاتم است. آن دو بزرگوار دیگر امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام به اتفاق عامه و خاصه، هر دو سید تمام اهل بهشتند و خدا جنت عدن را به این دو امام معصوم زینت داده است.
آن وقت، چنین کسانی وقتی زیر کساء یا عبای پیامبر (ص) قرار می گیرند؛ یعنی اجتماع این پنج نور پاک واقع می شود، ام سلمه از پیامبر (ص) تقاضا می کند که او هم در زیر کساء با اینان قرار گیرد. حضرت فرمودند «انت علی خیر»، ولی خواست او را اجابت نکردند که این محدوده اختصاری است. حدیث کساء مورد اتفاق فریقین قرار دارد و درباره این پنج نور پاک، آیه شریفه ی تطهیر نازل گشته است «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»
حال این پنج نور پاک و باعظمت هنگامی که معرفی می شوند گفته می شود: فاطمه است و پدر فاطمه. در اینجا پیامبر اکرم - که شخص اول عالم است - به عنوان پدر فاطمه معرفی می شوند. آن شخص دوم عالم به عنوان شوهر آن حضرت معرفی می شوند که عبارت چنین است؛ فاطمه است و شوهر فاطمه.
و بعد در آن حدیث آمده است که فاطمه است و دو پسر فاطمه. پس، حضرت زهرا سلام الله علیها مرکز دائره است. بی تردید کسی که با این مرکز دائره مربوط باشد با همه دایره ارتباط دارد. دایره وجود هم فقط دور این عده می گردد و الان «بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء» کسی که به وجود او، آسمان و زمین ثابت است، آخرین فرزند معصوم فاطمه سلام الله علیها است. این است که فضیلت و عظمت ارتباط با آن حضرت قابل وصف نیست؛ حال به هر طریقی و هر راهی که باشد؛ بنابراین حضرت فاطمه سلام الله علیها تنها کسی است که با تمام آل عبا رابطه ای بلافصل دارد. با آنکه پیامبر گرامی بالاترین شأن را دارد رابطه او با امام حسین علیه السلام به واسطه حضرت زهرا سلام الله علیها است. حضرت علی علیه السلام فرزندان دیگری هم داشته است؛ اما بدون پیوند با حضرت زهرا سلام الله علیها از چنان عظمت و جایگاهی برخوردار نشدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۰۰ ، ۱۹:۵۶
حدیث کِساء

حدیث کساء

حدیث کِساء حدیثی در فضیلت پیامبر(ص)، امام علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که به پنج تن آل عبا شهرت یافته‌اند.

رویداد کساء یکی از مهمترین حوادث روشنگر تاریخ زندگی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در جهت معرفی پیشوایان و راهنمایان امت اسلام و یکی از نقاط روشن و بر جسته خصائص و فضایل اهل‌بیت گرامی ایشان است. حدیث کساء از احادیث مشهور بین خاصه و عامه که در کتب شیعه و سنی به طرق و اسانید مختلف بیان شده است و مبدا اصطلاحاتی همچون اصحاب کساء، آل عباء پنج تن آل عبا و... گردیده است.

واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، روی داد. پیامبر اکرم(ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچه‌ای پشمین (کِساء) پوشانید. امامان شیعه به این حدیث برای اثبات فضیلت و برتری خود برای به دست گرفتن خلافت استناد کرده‌اند. متن حدیثی که در مفاتیح الجنان به نام حدیث کساء آمده، در بخش‌هایی، متفاوت با حدیثی است که در منابع کهن شیعه و سنی نقل شده است.

 

مفهوم‌ِ کِساء

کساء در زبان عربی به عبا یا  لباسی می‌گویند که خود را با آن بپوشانند. به عنوان زیرانداز و روانداز نیز به کار رفته است. این واژه در حدیث کساء به همین معنا است.

شرح ماجرای حدیث کساء

گفته شده هیچ یک از احادیثی که پیرامون ماجرای کساء رسیده است، آن را به ‌طور کامل بیان نکرده و هریک فقط به بخشی از آن اشاره کرده‌اند. محمد محمدی ری‌شهری با بهره‌گیری از روایات تصویر از این رویداد ارائه کرده است:

پیامبر اسلام(ص) در خانه همسرش، ام سلمه قرار است پیام مهمی از سوی خداوند درباره چند تن از نزدیکان خود دریافت کند. لذا به همسرش تأکید می‌کند که به هیچ‌کس اجازه ورود ندهد. از سوی دیگر، در همین روز، فاطمه(س)، دختر پیامبر(ص) تصمیم می‌گیرد برای پدر غذای مناسبی به نام عصیده (حلوا) تهیه کند. او این غذا را در دیگ کوچک سنگی فراهم می‌کند و آن را روی طبقی گذاشته، برای پدر می‌آورد. ام سلمه می‌گوید: «من نتوانستم مانع ورود فاطمه شوم». محمد(ص) به دخترش فرمود: «برو و همسر و دو فرزندت را هم بیاور». فاطمه(س) بی‌درنگ به منزل بازگشت و همراه همسر و دو فرزندش که در آن‌وقت، خردسال بودند به خانه پدر وارد شد. ام سلمه با اشارهٔ رسول خدا(ص) برخاست و در کناری مشغول نماز شد. رسول خدا(ص) با امام علی(ع) و فاطمه(س) و دو فرزندش امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، کنار سفرهٔ فاطمه(س) نشستند.پیامبر(ص) کسای خیبری (عبایی از بافته‌های مردم منطقه خیبر) را بر سر داماد و دختر و فرزندانش کشید و با دست راست به آسمان اشاره کرده، فرمود: «خدایا! اینان اهل بیت(ع) من هستند. پس هرگونه پلیدی را از آنها دور کن و کاملاً پاکشان گردان!» آن‌گاه جبرئیل امین، نازل شد و آیه تطهیر را خواند: إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا ﴿۳۳﴾ (ترجمه: ...خدا  می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان [اهل بیت پیامبر ]بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.)
سوره احزاب آیه ۳۳ ام سلمه جلو آمد و عرض کرد: آیا من در شمار اهل بیت نیستم؟ پیامبر(ص) خدا فرمود: تو در راه خیر و نیکی هستی، تو از همسران پیامبر خدایی.

مکان و زمان وقوع این ماجرا

گفته شده ماجرای کساء در پی نزول آیه تطهیر و در جهت تفسیر و تبیین آن و در خانه ام سلمه تحقق پیدا کرد. به گفته علامه حلی، نازل شدن آیه تطهیر در خانه ام سلمه از مطالبی است که امت اسلام بر آن اجماع دارد و به‌صورت متواتر از ائمه(ع) و بسیاری از اصحاب نقل شده است. ابن حجر نیز بر آن است این آیه در خانه ام سلمه نازل شده است. شیخ مفید از اصحاب حدیث نقل کرده که درباره این آیه از عمر بن خطاب سؤال شد و او گفت: «دربارۀ آن، از عایشه سؤال کنید» و عایشه در پاسخ گفت: «این آیه در خانه خواهرم امّ سلمه نازل شده است. پس درباره آن، از او بپرسید که در زمینه این آیه، از من آگاه‌تر است».سیوطی نیز در «دُرُّ المنثور» از ابن مردویه نقل کرده که ام سلمه گفت: آیه «انما یرید الله...» در خانه من نازل شد.

سید جعفر مرتضی عاملی، تاریخ‌پژوه شیعه قرن ۱۴ قمری، زمان حدیث کساء را مدتی پس از ولادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دانسته است. بر اساس روایتی در کتاب امالی شیخ طوسی، محدث شیعه قرن پنجم قمری، ماجرای حدیث کساء پس از نزول آیه تطهیر و برای تعیین مصداق‌های آن نازل شده و گفته شده آیه تطهیر در ماه ذی‌حجه نازل شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۰۰ ، ۱۹:۲۳
حدیث کِساء

سند و منابع حدیث کساء

حدیث کساء مستفیض و بلکه متواتر دانسته شده است. طبری در کتاب دلائل الامامة می‌گوید: مسلمانان اتفاق نظر دارند که همزمان با نزول آیه تطهیر پیامبر(ص)؛ امام علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را فراخواند و با کساء آنان را پوشاند و چنین دعا کرد «اللهم هؤلاء أهلی فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا» خدایا اینان اهل بیت من هستند از آن‌ها پلیدی را دور کن و آن‌ها را پاک گردان.

در کتب شیعه

این روایت در کتب تفسیری شیعه از جمله تفسیر قمی، تفسیر فرات کوفی، مجمع البیان و البرهان فی تفسیر القرآن و منابع حدیثی شیعه همچون اصول کافی، و امالی شیخ طوسی نقل شده است.

در کتب اهل سنت

حدیث کساء در کتب حدیثی اهل سنت همچون صحیح مسلم،‌ مسند احمد بن حنبل و اسد الغابة اثر ابن اثیر و منابع تفسیری آنها مانند جامع البیان اثر محمد بن جریر طبری، تفسیر القرآن العظیم اثر ابن ابی‌حاتم رازی، الکشاف اثر زمخشری، التفسیر الکبیر اثر فخر رازی و الجامع لاحکام القرآن اثر قرطبی، تفسیر القرآن العظیم اثر ابن کثیر و الدرالمنثور سیوطی نقل شده است.

ابن تیمیه در منهاج السنة و ابن حجر در الصواعق المحرقه سند این حدیث را صحیح شمرده‌اند.

حدیث کساء در صحیح مسلم چنین نقل شده است: عایشه گوید:

روزی رسول خدا بیرون آمد و عبایی نقش‌دار که از موی سیاه بافته شده بود، بر دوش داشت. ابتدا حسن(ع) آمد، او را زیر عبا جای داد؛ پس از او حسین(ع) آمد، او را هم به زیر عبا جای داد، سپس فاطمه آمد و در زیر عبا قرار گرفت، بعد علی(ع) آمد و او را هم همراه دیگران زیر عبا جای داد و فرمود: «إنّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْکُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُم تَطْهِیراً»
 
 

استدلال ائمه به حدیث کساء

ائمه(ع) برای اثبات برتری خود در موارد متعددی به حدیث کساء استناد کرده‌اند. از جمله:

«آیا آیه تطهیر برای من و خاندان و فرزندانم فرود آمده یا برای تو و خاندان و فرزندانت؟ گفت: بلکه تو و خاندانت. فرمود: تو را به خدا! آیا من و خاندان و فرزندانم در روز کساء مشمول فراخوانی پیامبر خدا(ص) بودیم که: «خداوندا! اینان خاندان منند که رهسپار به سوی تو هستند نه به سوی آتش» یا تو؟»
  • امام علی(ع) در شورایی که خلیفه دوم برای تعیین خلیفه بعدی تشکیل داده بود نیز برای برتری خود در امر حکومت و جانشینی پیامبر(ص) به حدیث کساء استشهاد کرد.

حدیث کسای منقول در مفاتیح الجنان

حدیث کساء منقول در مفاتیح الجنان که امروزه مشهور شده، با آن تفصیل و عبارات در کتب معتبر شیعه و اهل سنت وجود ندارد. شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الآمال پس از اینکه اصل حدیث کساء را از احادیث متواتر دانسته، درباره حدیث کساء شایع‌شده می‌نویسد: «اما حدیث معروف به حدیث کسا که در زمان ما شایع است به این کیفیت در کتب معتبره معروفه و اصول حدیث و مجامع متقنه محدثان دیده نشده و می‌توان گفت از خصایص کتاب منتخب طریحی است.»

بسیاری از محدثان شیعه همچون کلینی، شیخ طوسی، شیخ مفید، طبرسی و ابن شهرآشوب در کتب خود، حدیث کسا را همان‌گونه‌ای که در صدر این نوشته آمده است با اختلاف تعابیر آورده‌اند.

به گفته محمد محمدی ری‌شهری حدیث کسای شایع‌شده نخستین‌بار در کتاب «المنتخب فی جمع المراثی و الخطب» اثر فخرالدین طُرَیحی (درگذشت ۱۰۸۵ق) بدون سند و بعدها در کتاب «عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال» اثر عبدالله بحرانی اصفهانی با سند کامل نقل شده است. گفته شده شیخ عباس قمی نیز این حدیث را در مفاتیح ذکر نکرده است، بلکه پس از رحلت او به آن افزوده شده است.

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، سند «عوالم العلوم» را از جهاتی همچون فاصله‌ زیاد برخی از راویان سند، مخدوش دانسته، ولی محتوای آن را بدون اشکال شمرده است. از نظر او با توجه به اهمیت بعضی از علما به قرائت این حدیث و «احادیث من بلغ»، به قصد رجا می‌توان آن را برای برآورده شدن حاجات خواند. سیدمحمدصادق روحانی، از مراجع تقلید شیعه، سند صاحب عوالم را در نهایت اعتبار و راویان آن را ثقه شمرده است. از نظر وی این حدیث دارای مضامین عالی‌ای است که در احادیث معتبر فراوان یافت می‌شود. ازاین‌رو تردیدی در محتوای حدیث نیز وجود ندارد.

شرح‌های حدیث کساء

گروهی از دانشمندان شیعه رساله‌های مستقلی درباره اسناد حدیث کساء و اثبات اعتبار آن پرداخته‌اند که از جمله آن‌هاست:

  1. سند حدیث کساء، از مرعشی نجفی، چاپ ۱۳۵۶ق؛
  2. آیة التطهیر فی الخمسة اهل الکساء، از محیی‌الدین موسوی غریفی، چاپ ۱۳۷۷ ق؛
  3. حدیث الکساء عند اهل السنة، از سید مرتضی عسکری، چاپ اول ۱۳۹۵ ق، و چاپ دوم با افزودن منابع شیعی، ۱۴۰۲ ق؛
  4. سند حدیث شریف کساء، از علی‌اکبر مهدی‌پور، چاپ ۱۴۱۰ ق.

همچنین شرح‌هایی بر متن معروف حدیث کساء نوشته شده که از آن جمله است:

  1. التحفه الکسائیه، از شیخ محمدحسین کسائی بافقی یزدی حائری (م ۱۳۱۰ ق)؛
  2. کشف الغطاء عن حدیث الکساء، از شیخ علی آل عبدالغفار کشمیری (م ۱۳۴۵ ق).

و نیز ده‌ها تن از شعرای نامدار عرب و فارس و ترک و لر و اردو، حدیث کساء را به نظم درآورده‌اند.

 

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۰۰ ، ۱۸:۵۳
حدیث کِساء

فیلم قرائت حدیث شریف کساء

این فیلم برای استفاده بسیار آسان دوستداران این حدیث شریف تهیه شده است. در تهیه این فیلم تلاش بسیار زیادی شده است تا هم متن عربی بسیار آسان و روان نگارش یابد  و هم ترجمه ای بسیار روان و فهمیدنی از این حدیث ارائه شود.

دانلود فیلم قرائت حدیث شریف کساء با صدای مهدی سلحشور

 

 

 

 

این فیلم برای استفاده بسیار آسانِ دوستداران این حدیث شریف تهیه شده است.
در قرائت این حدیث مهدی سلحشور چند قرائت اشتباه دارد که دو مورد از آنها توسط تدوین دقیق اصلاح شده است. مورد اول اصلاح شده این قسمت از حدیث است که: السلام علیک یا رسول الله. العلی الاعلی یقرئک السلام. در واقع «العلی الاعلی» فاعل جمله بعدی یعنی «یقرئک السلام» است و نه صفتِ رسول الله. به خاطر همین باید بعد از رسول الله، وقف کامل صورت بگیرد و این وقف در تدوین ایجاد شده است.
مورد دیگر که اشتباه قرائت شده کلمه صَلَوات است که به اشتباه صَلات خوانده شده است و در تدوین این مورد نیز اصلاح شده و کلمه صلات به صلوات تغییر یافته است.  می دانیم که کلمه صَلَوات به معنی درود و کلمه صلات به معنی نماز است!
همچنین کلمات دیگری نیز غلط خوانده شده است که درست آنها عبارتند از: فاتیتٌهٌ/بَضعتی/جِبرائیل/باالتّحیه

ویژگی های متن و ترجمه این فیلم:
 در نگارش متن عربی، حروفی که خوانده نمی شود با رنگ آبی کمرنگ نوشته شده. با این کار خواندن متن عربی حدیث بسیار آسان تر شده است. همچنین به شیوه نگارش فارسی، حروف ساکن بدون علامت ساکن نوشته شده است زیرا گذاشتن علامت های زیاد روی حروف و کلمات باعث می شود خوانده کلمه سخت و دشوار شود.
در ترجمه حدیث هم تلاش شده است که ترجمه ای بسیار روان و قابل استفاده برای همگان آماده شود.
متاسفانه بسیاری از متن هایی که از حدیث کساء در اینترنت وجود دارد همراه با غلط های بسیار زیاد است که در این فیلم متن صحیح و بدون غلط نگارش شده است.

اصلاحاتی که در این فایل برای راحت شدن خواندن متن عربی صورت گرفته به شرح زیر است:

1- حذف بسیاری از علامت ها و اعراب که نه تنها هیچ کمکی به خواندن کلمه نمی کند بلکه باعث شلوغ شدن کلمه و چشم آزار شدن کلمه و سخت تر شدن خواندن کلمه می شود.

مانند نگارش کلمه ایتینی به جای اِیتِینِی

2- حذف علامت ساکن. در خط فارسی کلمه ساکن نوشته نمی شود و حتی بسیاری از علامت های فتحه و ضمه و کسره هم نوشته نمی شود و خود خواننده بر اثر تجربه می داند که کلمه باید به چه صورتی خوانده شود و در مواردی که کلمه فارسی ممکن است به چند صورت خوانده شود بر روی حروف علامت فتحه ( َ) یا کسره( ِ)  یا ضمه ( ُ) گذاشته می شود و از علامت ساکن استفاده نمی شود. مثلا بِبُر / بِبُر / بَبر /

در این نگارش از حدیث کساء نیز در مواردی که کلمه به راحتی خوانده می شود و نبودن ساکن باعث اشتباه خواندن کلمه نمی شود؛ حرف ساکن حذف شده است تا کلمه ساده تر و چشم نواز تر باشد و خواندن کلمه آسان تر باشد. مانند: فَقُلتُ/عَلَیکِ/مِنهُم . البته در موارد ضروری، علامت ساکن حذف نشده است. مانند: بِالْکِساءِ

3- حذف علامت مد . علامت مد نیز برای خوانندگان مبتدی، استفاده ای ندارد و فقط باعث شلوغ شدن کلمه و ترس خواننده از خواندن کلمه می شود بر این اساس همه مدهای غیرضروری در این نگارش حذف شده است. مانند: نگارش کِساءِ به جای کِسآءِ

4- تمام حروفی که خوانده نمی شود ولی در خط عربی نوشته می شود به رنگ کمرنگ نوشته شده است. مانند: فاطِمَةَالزَّهراء / فَدَنَــی الْحُسَین/ اَ نَــــا مِنهُم

5- تمایز گذاشتن در نگارش (لا) با کلماتی که حروفی شبیه به لا دارند. نوشتن واژه هایی مانند بَعْضِ الْأَیَّام به صورت بَعْضِ الْـاَیّام. با این سبک نگارش خواننده به اشتباه نمی افتد و کلمه را الایام alayam نمی خواند.

6- استفاده از الف کامل به جای الف مقصوره مانند: (ذالِکَ به جای ذلِکَ) و (هائُلاءِ به جای هؤُلاءِ) (هاذا به جای هذا)

7- استفاده از همزه مستقل به جای همزه بر روی کرسی (الف) و (واو) و (ی) . در خط عربی حرف همزه هم به صورت مستقل نوشته می شود(مانند یُقْرِئُکَ) و هم بر روی کرسی (الف) و (واو) و (ی) (مانند کلمات یَتَلَأْلَؤُ؛هؤُلاءِ؛اَوْمَئَ) . در خط فارسی همزه معمولا به صورت مستقل نوشته می شود مانند کلمه (می گوئیم) (پنگوئن)(ناپلئون). با توجه به اینکه خواندن همزه مستقل بسیار راحت تر است و خواننده همزه را (واو) و (یاء) نمی خواند؛ در این نگارش هم همزه ها در کلمه هایی که خواندن آنها سخت است؛ به صورت مستقل نوشته شده است.   مانند: (اَوْمَئـَ  به جای اَوْمَئَ ) و (یُئلِمُنی به جای یُؤْلِمُنی) و ( یَتَــــلَئــــْـلَئُـ  به جای  یَتَلَأْلَؤُ)

8- استفاده از اَ به جای أَ . برای ساده تر شدن کلمه و کم شدن علامت ها، کلماتی مانند: لِأَکُونَ به صورت لِـاَکونَ نوشته شده است.

9- حذف ضمه ی قبل از واو . در کلماتی مانند لِـاَکُونَ ؛ حرکت ضمه هیچ کمکی به خوانده کلمه نمی کند بلکه باعث گمراهی خوانند می شود بنا بر این این قبیل ضمه ها در این نگارش حذف شده است. مانند: (بَنوها به جای بَنُوها) و (یَقولُ به جای یَقُولُ)

10- حذف کسره زائد در کلماتی مانند :مَبْنِیَّةً و بِالتَّحِیَّةِ . در این موارد کسره حذف شده است زیرا هم باعث شلوغ شدن کلمه می شود و هم کمکی به خواندن کلمه نمی کند و باعث سخت تر شدن خواندن کلمه می شود. این کلمات به صورت مَبْنیَّةً و بِالتَّحیَّةِ نوشته شده اند.

11- نگارش إِ به جای اِ. در این نگارش طبق شیوه نوشتن در خط فارسی و برای کم شدن تعداد حرکات و علامت های زائد، کلماتی مانند إِکرام به صورت اِکرام نوشته شده اند.

12- استفاده از علامت گذاری (. / ،/ ؛/ :/؟) برای راحت تر شدن خواندن و مشخص شدن محل ها وقف و مکث.

13- حذف کردن حرکات و اعراب به علت وقف در قرائت. حرف آخر کلمه در محل هایی که خواننده نیاز به وقف و مکث دارد بدون علامت یا اعراب نوشته شده است. مانند: (فَقال: السَّلامُ عَلَیکِ یا فاطِمَه. به جای فَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةُ.)

14- ایجاد فاصله های مجازی در کلمات چند سیلابی که به علت زیاد بودن حروف، خواندن کلمه برای خواننده دشوار می شود. مانند: (مَبْــــــنـیـــَّــــةً به جای مَبْنِیَّةً) و (فَغَطَّـــــــیْـــــتُـــــــهُ به جای فَغَطَّیْتُهُ)

15- دقت چند باره در املاء کلمات و اِعراب کلمات.

16- رعایت فاصله و نیم فاصله بین حروف و کلمات.

17- استفاده از دو رنگ برای حروف و برای حرکات . (برای زیباترشدن و چشم نواز تر شدن نوشته و راحت تر خوانده شدن کلمات)

18- حذف فتحه زائد قبل از الف. مانند: نگارش اُمّاه به جای اُمَّاه

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۰۰ ، ۰۹:۴۶
حدیث کِساء
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ اسفند ۰۰ ، ۲۲:۳۱
حدیث کِساء

فایل صوتی قرائت حدیث کساء با صدای علی فانی

دانلود فایل صوتی قرائت حدیث کساء با صدای علی فانی

 

 

در این فایل صوتی علی فانی چند کلمه را اشتباه قرائت می کند که درست این کلمات به شرح زیر است:
اَشَمُّ/ بَضعَتی / جِبرائیل

 

 

 

 

 

متن حدیث کساء با نگارش بسیار آسان

بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمانِ الرَّحیم

عَن فاطِمَةَالزَّهراء عَلَیهَاالسَّلام ، بِنتِ رَسُولِاللّٰه صَلَّـىاللّٰهُ عَلَیهِ وَ آله (قالَ سَمِعتُ فاطِمَةَ اَنَّها) قالَت:

دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللّٰه فى بَعۡضِ‌الۡـاَیام . فَقال: اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا فاطِمَه . فَقُلتُ عَلَیکَ‌السَّلام. قالَ اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعفا ، فَقُلتُ لَهُ اُعیذُکَ بِاللّٰه یا اَبَتاه مِنَ الضُّعف. فَقالَ یا فاطِمَه ، ایتینى بِالۡکِساءِالۡیَمانى فَغَطّینى بِهِ . فَـ‌اَتَیۡتُهُ بِالۡکِساءِالۡیَمانى فَغَـطَّـیـۡتُـهُ بِه . وَ صِرتُ اَنظُرُ اِلَیه . وَ اِذا وَجهُهُ یتَـلَـئۡـلَـئـُ  کَـ‌اَنَّهُ‌الۡبَدرُ فى لَیلَةِ تَمامِهِ وَ کَمالِه.

فَما کانَت اِلّا ساعَةً وَ اِذا بِوَلَدىَالۡـحَسَن قَد اَقۡبَلَ وَ قال: اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا اُمّاه.  فَقُلتُ وَ عَلَیکَ‌السَّلام یا قُرَّةَ عَینى وَ ثَمَرَةَ فُئادى. فَقال یا اُمّاه اِنّى اَشَمُّ عِندَکِ رائـِحَةً طَیبَه ، کَـ‌اَنَّها رائـِحَةُ جَدّى رَسُولِ اللّٰه. فَقُلۡتُ نَعَم اِنَّ جَدَّکَ تَحتَ‌الۡکِساء. فَاَقۡبَلَ‌الۡـحَسَنُ نَحوَالۡکِساء وَ قال: اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا جَدّاه یا رَسُولَ اللّٰه ، اَتَئذَنُ لى اَن اَدخُلَ مَعَکَ تَحتَ‌الۡکِساء . فَقال وَ عَلَیکَ‌السَّلام یا وَلَدى وَ یا صاحِبَ حَوضى  قَد اَذِنتُ لَک . فَدَخَلَ مَعَهُ تَحتَ‌الۡکِساء.

 فَما کانَت اِلّا ساعَةً وَ اِذا بِوَلَدىَ‌الۡـحُسَین قَد اَقۡبَلَ وَ قال: اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا اُمّاه . فَقُلتُ وَ عَلَیکَ‌السَّلام یا وَلَدى وَ یا قُرَّةَ عَینى وَ ثَمَرَةَ فُئادى.  فَقالَ لى یا اُمّاه ، اِنّى اَشَمُّ عِندَکِ رائـِحَةً طَیِّبَه کَـ‌اَنَّها رائـِحَةُ جَدّى رَسُولِ‌اللّٰه صَلَّـى‌اللّٰهُ عَلَیهِ وَ آلِه . فَقُلتُ نَعَم اِنَّ جَدَّکَ وَ اَخاک تَحتَ‌الۡکِساء . فَدَنَـى‌الۡـحُسَینُ نَحوَالۡکِساء وَ قال: اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا جَدّاه ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا مَن اِخۡتارَهُ اللّٰه. اَتَئذَنُ لى اَن اَکونَ مَعَکُما تَحتَالۡکِساء ؟ فَقال وَ عَلَیکَ‌السَّلام یا وَلَدى وَ یا شافِعَ اُمَّتى قَد اَذِنۡتُ لَکَ. فَدَخَلَ  مَعَهُما تَـحتَ‌الۡکِساء.

فَاَقۡبَلَ عِندَ ذالِکَ اَبـُوالۡـحَسَن عَلىُّ‌بۡنُ اَبی‌طالِب ، وَ قال: اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ رَسُولِ اللّٰه ، فَقُلتُ وَ عَلَیکَ‌السَّلام یا اَبـَاالۡـحَسَن وَ یا اَمیرَالۡمُؤۡمِنین . فَقالَ یا فاطِمَه اِنّى اَشَمُّ عِندَکِ رائـِحَةً  طَیِّبَه کَـ‌اَنَّها رائـِحَةُ اَخى وَابۡنِ عَمّى رَسُولِ اللّٰه. فَقُلتُ نَعَم ، ها هُوَ مَعَ  وَلَدَیکَ تَحتَ‌الۡکِساء . فَاَقۡبَلَ عَلىٌّ نَحوَالۡکِساءِ ، وَ قالَ: اَلسَّلامُ عَلَیکَ  یا رَسُولَ اللّٰه ، اَتَئذَنُ لى اَن اَکُونَ مَعَکُم تَحتَ‌الۡکِساء. قالَ لَهُ وَ عَلَیکَ‌السَّلام یا اَخى یا وَصیـّیـى وَ خَلیفَتى وَ صاحِبَ لِوائى قَد اَذِنۡتُ لَک ، فَدَخَلَ عَلىٌّ تَـحتَ‌الۡکِساء.

 ثُمَّ اَتَیتُ نَحوَالۡکِساء وَ قُلتُ اَلسَّلامُ  عَلَیکَ یا اَبَتاه یا رَسولَ اللّٰه اَتَئذَنُ لى اَن اَکُونَ مَعَکُم تَحتَ‌الۡکِساء. قالَ وَ عَلَیکِ‌السَّلامُ یا بِنتى وَ یا بَضعَتى قَد اَذِنتُ لَک. فَدَخَلتُ تَحتَ‌الۡکِساء.

فَلَمَّااکۡتَمَلنا جَمیعاً تَحتَ‌الۡکِساء ، اَخَذَ اَبى رَسُولُ اللّٰه بِطَرَفَـىِ‌الۡکِساءِ وَ اَوۡمَئَـ بِیَدِهِ‌الۡیُمنـٰى اِلَـى‌السَّماء ، وَ قال: اَللّٰهُمَّ اِنَّ هائُلاءِ اَهلُ بَیتى وَ خاصَّتى وَ حامَّتى ، لَـحمُهُم لَـحمى وَ دَمُهُم دَمى،  یُئلِمُنى ما یُئلِمُهُم ، وَ یَـحزُنُنـى ما یَـحزُنُهُم ، اَنَـا حَربٌ لِمَن حارَبَهُم ، وَ سِلمٌ لِمَن سالَمَهُم وَ عَدُوٌّ لِمَن عاداهُم وَ مُحِبٌ لِمَن اَحَبَّهُم ، اِنَّهُم  مِنّى وَ اَنَـا مِنهُم . فَاجۡعَل صَلَواتِکَ وَ بَرَکاتِکَ وَ رَحمَتَکَ وَ غُفرانَکَ وَ رِضوانَکَ عَلَىَّ وَ عَلَیهِم وَ اَذهِب عَنهُمُ‌الرِّجسَ وَ طَهِّرهُم تَطهیرا .

فَقالَ اللّٰهُ عَزَّ وَ جَلّ: یا مَلائِکَتى وَ یا سُکّانَ سَماواتى، اِنّى ماخَلَقتُ  سَماءً مَبۡـنیـَّـه ، وَ لا اَرۡضاً مَدحیَّه ، وَ لا قَمَراً مُنیرا ، وَ لا شَمساً مُضیئه وَ لا  فَلَکاً یَدور ، وَ لا بَحراً یَجرى وَ لا فُلکاً یَسرى ، الّا فى مَحَـبَّـةِ هائُلاءِ‌الۡـخَمسَه ، اَلَّذینَ هُم تَحتَ‌الۡکِساء .

فَقالَ‌الۡـ‌اَمینُ جِبرائیل: یا رَبِّ وَ مَن  تَحتَ‌الۡکِساء . فَقالَ عَزَّ وَ جَلّ: هُم اَهلُ بَیتِ‌الـنـُّبُوَّه ، وَ مَعدِنُ‌الرِّسالَه ، هُم فاطِمَةُ وَ اَبوها وَ بَعلُها وَ بَنوها . فَقالَ جِبرائیلُ یا رَبِّ اَتَئذَنُ لى اَن اَهبِطَ اِلَـى‌الۡـ‌اَرۡض لِـ‌اَکُونَ مَعَهُم سادِساً. فَقالَ‌اللّٰهُ نَعَم قَد اَذِنتُ لَکَ . فَهَبَطَ‌الۡـ‌اَمینُ جِبرائیل ، وَ قال: اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا رَسولَ اللّٰه . اَلۡعَلـىُّ‌الۡـ‌اَعلـٰـى یُقرِئُکَ‌السَّلامَ ، وَ یَـخُصُّکَ بِالـتـَّـحیـَّـةِ وَ‌الۡـ‌اِکرام ، وَ یَقُولُ لَکَ وَ عِزَّتى وَ جَلالى ، اِنّى ما خَلَقتُ  سَماءً مَبۡنـیَّـه ، وَ لا اَرۡضاً مَدحیَّه وَ لا قَمَراً مُنیرا وَ لا شَمساً مُضیئَه ، وَ لا  فَلَکاً یَدور ، وَ لا بَحراً یَجرى وَ لا فُلکاً یَسرى ، اِلاّ لِـ‌اَجلِکُم وَ مَـحَـبَّـتِـکُم . وَ قَد اَذِنَ لى اَن اَدخُلَ مَعَکُم ، فَهَل تَئذَنُ لى یا رَسولَ اللّٰه ؟ فَقالَ رَسولُ اللّٰه ، وَ عَلَیکَ‌السَّلام یا اَمینَ وَحىِ اللّٰه ، اِنَّهُ نَعَم قَد اَذِنتُ لَک ، فَدَخَلَ جِبرائیلُ مَعَنا تَحتَ‌الۡکِساء . فَقالَ لِـ‌اَبى اِنَّ اللّٰهَ قَد اَوحـٰى اِلَیکُم یقُولُ « اِنَّما یُریدُ اللّٰهُ لِیُذۡهِبَ عَنکُمُ‌الرِّجسَ اَهلَ الۡبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیراً » «سوره احزاب آیه 33»

 فَقالَ عَلـىٌّ لِـ‌اَبى ، یا رَسولَ اللّٰه ، اَخبِرنى ما لِـجُلوسِنا هاذا تَحتَ‌الۡکِساء مِنَ‌الۡفَضلِ عِندَاللّٰه . فَقالَ‌الـنـَّبـىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالۡـحَقِّ نَبـیـّا ، وَاصۡطَفانى بِالرِّسالَةِ نَـجیّا ، ماذُکِرَ خَبَرُنا هاذا ، فى مَـحفِلٍ مِن مَـحافِلِ اَهلِ‌الۡـ‌اَرۡض وَ فیهِ جَمعٌ مِن  شَیعَتِنا وَ مُـحِـبّـیـنا ، اِلّا وَ نَزَلَت عَلَیهِمُ‌الرَّحمَه، وَ حَفَّت بِهِمُ‌الۡمَلائـِکَه ، وَاسۡتَغفَرَت لَهُم اِلـٰى اَن یَـتَـفَـرَّقـوا .

فَقالَ عَلىٌّ اِذاً وَاللّٰهِ فُزنا وَ فازَ شیعَتُنا  وَ رَبِّ‌الۡکَعبَه

فَقالَ‌الـنَّـبـىُّ ثانیا:

یا عَلىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالۡـحَقِّ نَبیّا وَاصۡطَفانى بِالرِّسالَةِ نَـجیّا ، ماذُکِرَ خَبَرُنا هاذا فى مَحفِلٍ مِن مَحافِلِ اَهلِ‌الۡـ‌اَرض ، وَ فیهِ جَمعٌ مِن شیعَتِنا وَ مُحِبّینا وَ فیهِم مَهمُومٌ اِلّا وَ فَرَّجَ اللّٰهُ هَمَّه ، وَ لا مَغمُومٌ اِلّا وَ کَشَفَ اللّٰهُ غَمَّه ، وَ لا طالِبُ حاجَةٍ اِلّا وَ قَضَـى‌‌اللّٰهُ حاجَتَه .

فَقالَ عَلىٌّ اِذاً وَاللّٰهِ فُزنا وَ سُعِدنا ، وَ کَذلِکَ  شیعَتُنا فازوا وَ سُعِدوا فِـى‌الـدُّنیا وَالۡـ‌آخِرَه ، وَ رَبِّ‌الۡکَعبَه .

دانلود متن حدیث کساء به صورت word و pdf

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ اسفند ۰۰ ، ۲۲:۲۰
حدیث کِساء